Beroende på vad konflikten handlar om och vilka som är involverade avgör val av lösningsstrategi. Är det en konflikt på individnivå, relationsnivå? Finns risk för ideologiska påverkansfaktorer? Vad är själva grundfrågan i de problem som finns, dvs beteende eller sakfråga. Vad är det för önskemål och blockeringar och hur långt har konflikten eskalerat?
Individnivå
Om konflikten bara handlar om att en viss person har ett beteende som inte är önskvärt, där det är tydligt att allt beror på bara en individs personlighet, vad och hur den agerar, behöver chefen tydliggöra för personen vad som generellt förväntas av alla utöver de arbetsuppgifter som ska utföras.
Alla medarbetare är en del av helheten och den arbetsmiljö som finns. Det kan vara allt från hur vi är mot varandra, tänker på lösningar i stället för problem, lyfter frågor på ett respektfullt sätt i stället för skitsnack osv. Oftast i detta läge handlar den initiala lösningen om att ge konstruktiv feedback.
Se nästa avsnitt för ”att ge Feedback”.
Relationsnivå
Om konflikten finns mellan två eller flera medarbetare påverkar det arbetet på ett eller annat sätt. Även om parterna egentligen äger sin konflikt och att lösa den, har chefen i grunden ett ansvar för att verksamheten fungerar. Därför kan chefen behöva ta hand om konflikten så snart som möjligt. Det är däremot inte nödvändigtvis chefen som ska komma på lösningar, beroende på vad den handlar om. Så långt det är möjligt är det de inblandade själva som måste göra det. Det chefen kan bidra med är stöd för parterna i den konflikthantering som troligtvis behövs. Du ska alltså inte lämna dem i sticket utan att se till att ”hantera” konflikten.
Här beskrivs hur konflikter kan hanteras beroende på var de är i konfliktens olika utvecklingsfaser.
Konflikt i Störningsnivån
Om en konflikt är i början, dvs i ”störningsnivån” kan det lösa upp situationen genom att chefen visar att man ser vad som är på gång. Fråga vad som händer. Kanske enskilda mindre samtal för att släppa mindre låsningar. De flesta vill inte visa upp att man är i en konflikt. Här kommer de flesta att försöka göra något på egen hand för att komma till rätta med den oenighet som finns. Det beror förstås på vad frågan handlar om.
Konflikt i Svårighetsnivån - medlingssamtal
Har relationskonflikten eskalerat till steg två i svårighetsnivån, som både kan påverka arbetet eller andra människor runt omkring, kan ett så kallat trepartssamtal eller medlingssamtal vara en lösning. Samtalet leds av chefen eller någon annan, om chefen är en del av konflikten.
Stort problem
Eskalerar problemet, trots tidigare trepartssamtal får man överväga om ytterligare medlingssamtal kan hjälpa och då med någon annan som agerar medlare. Kanske en chefsnivå uppåt i organisationen, HR eller med hjälp av extern expertis, företagshälsovård eller liknande.
Surdeg
Om någon part därefter inte accepterar lösningen eller samtal inte kunnat lösa konflikten är problemet troligen så stort att chefen nu behöver bestämma hur det ska bli. Samma sak om den lösning som parterna kommer fram till inte kommer att fungera på arbetet ur ett större perspektiv.
Här kan det handla om mer dramatiska lösningar som omplacering, varning eller uppsägning i slutändan.