Enligt Arbetsmiljölagen, och Arbetsmiljöverkets föreskrifter, ska arbetsgivaren ska vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. Det innebär bl.a. att systematiskt verka för en god arbetsmiljö och eliminera risker i arbetsmiljön.
Det innebär också att fånga upp tidiga signaler på ohälsa, oavsett vad orsaken kan vara.
Även vid en redan uppkommen sjukskrivning ha en löpande dialog om hur det går samt sätta in anpassade och lämpliga åtgärder så tidigt som möjligt för att medarbetaren ska kunna komma tillbaka i arbetet så snart det är möjligt.
Arbetsprocessen inom området arbetsanpassning, sjuk och rehabilitering följer i många delar samma arbetssätt och förhållningssätt som det övriga systematiska arbetsmiljöarbetet som arbetsgivaren ska bedriva.
Här följer tips på vad man kan behöva tänka på i detta arbete:
1. Rehabiliteringspolicy
Ta fram en rehabiliteringspolicy som beskriver företagets syn på ansvaret inom rehabilitering och arbetsanpassning. Hur denna organisation och arbetsanpassning sedan ser ut beror till viss del på förhållanden på arbetsplatsen. I större organisationer krävs t.ex. ett större åtagande och organisering, än i mindre organisationer. I kollektivavtal kan ytterligare aspekter finnas att ta hänsyn till i arbetet.
2. Rutiner vid arbetsanpassning, sjukskrivning och rehabilitering
Ta fram konkreta rutiner för att fånga upp tidiga signaler på ohälsa, skador och risk för sjukskrivningar och därmed fånga upp behov av eventuella tidiga åtgärder. Detta ska innefatta vem medarbetaren kan vända sig samt för chefen att fånga upp signaler.
Ta även fram rutiner vad som gäller och händer när någon bli sjukskriven. Det innefattar vart medarbetaren ska vända sig, när rehabiliteringsplan ska tas fram samt vilka ersättningar och försäkringar som finns som medarbetaren har rätt till, d.v.s. vad gäller hos just er som arbetsgivare. Ersättningar kan skilja sig åt beroende på om arbetsgivaren har kollektivavtal eller inte.
Med kollektivavtal följer t.ex. obligatoriska försäkringar såsom pensions- och sjukförsäkring, men också krav på extra sjuklön mellan dag 15-90 i sjukperioden. Arbetsgivare som inte har kollektivavtal kan själva välja om dessa förmåner och försäkringar ska utges i dessa sammanhang efter de första 14 dagarna. Kollektivavtal kan också innefatta andra regler och rutiner kring rehabilitering, såsom hantering av förstadagsintyg, rutiner vid sjukförsäkran etc.
3. Kompetens
Se över hur kompetensen och möjligheten till att undersöka eventuella behov av åtgärder och om företagshälsovård eller andra aktörer behövs i arbetet.
Utbilda eller informera chefer och andra inblandade om sitt ansvar, vilka rutiner som finns osv.
4. Årliga sammanställningar
Arbetsgivaren ska årligen göra en sammanställning av ohälsa och olycksfall som inträffat på arbetsplatsen under året. Syftet med sammanställningen är att underlätta bedömningen av risker i arbetet och förebygga att det inte händer igen. I utredningen ska företaget, så långt det är praktiskt möjligt, ta upp alla bakomliggande orsaker till skadan/ohälsan. De tekniska faktorerna, det mänskliga beteendet och de organisatoriska förhållandena är ofta alla bidragande till att ohälsa uppstår.
Utredningen ska därför vara systematisk och omfatta alla faktorer som kan ha medverkat till ohälsan.
Rehabiliteringspolicy 2025 Ladda ner
Rutiner, regler och ersättningar vid sjukfrånvaro 2025 Ladda ner
Utredning av skada, ohälsa eller tillbud 2025 Ladda ner
Årlig sammanställning - Ohälsa, olycksfall och tillbud 2025 Ladda ner